Individuele voorzieningen

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen individuele inkomensondersteuning

Aanbevelingen uit de armoedemonitor en het rekenkameronderzoek naar armoede en schulden implementeren

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de implementatie van de aanbevelingen uit de armoedemonitor en het rekenkameronderzoek naar armoede en schulden

In 2019 is de armoedemonitor uitgevoerd en heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar het armoede en schuldhulpverleningsbeleid. Hier zijn aanbevelingen gedaan. De raad is in maart 2020 geïnformeerd over acties om het bereik van armoederegelingen te verbeteren. In het tweede kwartaal 2020 wordt de raad geïnformeerd over de acties naar aanleiding van het rekenkameronderzoek. Over de resultaten wordt via de P&C cyclus gerapporteerd.

Professionaliseren schuldhulpverlening

Als NVVK gecertificeerde organisatie in eigen beheer uitvoeren van schuldhulpverlening

Conform het beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2021 wordt schuldhulpverlening alleen uitgevoerd door een organisatie die lid is van de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) en de richtlijnen van de NVVK hanteert. Omdat onze gemeente de schuldhulpverlening vanaf augustus 2019 in eigen beheer uitvoert is lidmaatschap bij het NVVK aangevraagd. In december 2019 heeft een audit plaatsgevonden. Onze gemeente is per 1 april 2020 toegelaten als lid van het NVVK. De raad is hierover in april 2020 met een informatienota geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Bepalen individuele ondersteuning bij re-integratie en participatie

Maximale ondersteuning aan inwoners met een arbeidsbeperking

Meer kwetsbare inwoners aan het werk

In 2019 zijn 85 inwoners met een doelgroepregistratie begeleid. 28 van hen werken met een loonkostensubsidie en andere ondersteuning vanuit de gemeente. 45 van hen ontvangen een uitkering levensonderhoud in het kader van de participatiewet. 12 inwoners behoren tot de doelgroep en worden begeleid, maar hebben geen recht op een uitkering (NUG).
Daarnaast hebben 8 inwoners een indicatie beschut werk. Voor hen wordt een werkplek ingekocht bij de sociale werkvoorziening van DSW te Zoetermeer of Werkse! in Den Hoorn.

Uitvoeren maatregelen plan van aanpak participatie

Voortgangsrapportage over de resultaten van genomen maatregelen en eventuele bijsturing daarvan in eerste kwartaal 2021

In september 2019 is het plan van aanpak 'werken, werken aan en meedoen' vastgesteld en wordt vanaf 2020 geïmplementeerd. Er is een kwartiermaker aangesteld die activiteiten initieert en coördineert. Op 20 februari hebben 120 werkzoekenden deelgenomen aan het succesvolle event 'Jij telt mee!' in CulturA. Dit was het startmoment voor frequente, individuele en persoonlijke begeleiding van werkzoekenden. Alhoewel de start veelbelovend was, zijn de re-integratie en participatie activiteiten vanaf 16 maart 2020 grotendeels stilgevallen in verband met de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Zodra de maatregelen opgeheven zijn zal een nieuwe planning worden opgesteld.

Voorbereiden op de wet inburgering

Inburgeringsvoorzieningen ingekocht (regionaal) en vastgestelde beleidsregels en verordeningen

Onze gemeente wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. Aanvankelijk per januari 2021. De raad is in februari 2020 geïnformeerd over de huidige stand van zaken en de voorbereiding op de nieuwe wetgeving. Inmiddels is de inwerkingtreding van de Wet Inburgering met een half jaar uitgesteld.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Bepalen individuele voorzieningen Wmo

Anticiperen op de decentralisatie maatschappelijke opvang en beschermd wonen

Notitie maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Regionale governance vaststellen

De taken met betrekking tot maatschappelijke opvang en beschermd wonen worden gedecentraliseerd. Hierbij geldt 2021 als overgangsjaar. Tot die tijd wordt een regionaal convenant gesloten. Dit convenant wordt in het tweede kwartaal 2020 ter besluitvorming aan het college aangeboden. De raad wordt hierover met een informatienota geïnformeerd.

Implementeren H6 contractmanagement in samenwerking met H6 gemeen­ten

Vraaggerichte, resultaatgerichte en flexibele ondersteuning voor de inwoners en ruimte voor innovatie gericht op kwaliteit en doelmatigheid

Het uitvoeringsplan doorontwikkeling maatwerkvoorziening begeleiding H6 is geïmplementeerd en is onderdeel van onze reguliere werkprocessen. De in H6 ontwikkelde dashboards worden door contractmanagers gebruikt bij hun taak en sturing op kwaliteit en geld. Over Wmo in algemene zin wordt gerapporteerd via de P&C cyclus en bij de monitor sociaal domein.

Implementeren resultaat gericht werken bij begeleiden Wmo

Vraaggerichte, resultaatgerichte en flexibele ondersteuning voor de inwoners en ruimte voor innovatie gericht op kwaliteit en doelmatigheid

In april 2020 zijn we gestart met een pilot resultaatgericht werken in samenwerking met GGZ Delfland. Hierin leggen we de focus op de doelgroep GGZ. De voorbereidingen voor de implementatie, waaronder werksessies met de uitvoerders en gesprekken met aanbieders, lopen volgens planning. Het college en de raad worden in december 2020 over de resultaten van deze pilot geïnformeerd.

Implementeren van de eigen bijdrage regeling WMO als gevolg van nieuwe wetgeving met ingang van 1 januari 2020

Aansluiting van het lokale beleid op de nieuwe wetgeving

De Verordening maatschappelijke ondersteuning is aangepast en in december 2019 door de raad vastgesteld. De nieuwe regelgeving voor de eigen bijdrage Wmo wordt fasegewijs ingevoerd door het CAK.

Transformatie en kostenbeheersing: uitvoeren van maatregelen om de vraag naar maatwerkvoorzieningen af te remmen, de doelmatigheid te verhogen en een antwoord te bieden op de toenemende complexiteit van de hulpvragen

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de voortgang en de resultaten van de genomen maatregelen

Transformatie is een doorlopend ontwikkelproces. In 2020 wordt onder andere ingezet op het aanbieden van dagbesteding binnen de algemene voorzieningen, is de capaciteit van vrijwilligersondersteuning bij schulden vergroot en is de kwaliteit van dienstverlening verder verbeterd. Ook werken verbindingsfunctionarissen van de SWOP en Stichting Jeugd en Jongerenwerk wekelijks in het gemeentekantoor en halen vragen van inwoners die opgelost kunnen worden binnen de algemene voorzieningen uit de casuïstiek. Daarnaast is bij de najaarsnota 2019 aangekondigd dat maatregelen worden getroffen om de stijgende kosten in het sociaal domein te beheersen. Maatregelen van technische aard zijn in april 2020 opgepakt. Maatregelen waarover nader besluitvorming nodig is worden aan de raad voorgelegd. De raad wordt in het tweede kwartaal 2020 over het kostenbeheersingstraject geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Bepalen individuele voorzieningen jeugdhulp

Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp; effectief uitvoeren van lokale en regionale beheersmaatregelen om ‘in control’ te komen en te blijven

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de genomen (lokale en regionale) beheersmaatregelen en eventuele bijsturing daarvan

Afgelopen periode zijn diverse maatregelen uitgewerkt die betrekking hebben op het beheersen van de stijgende kosten in de jeugdhulp. Het gaat om betere sturing op onze toegang, sturing op het aanbod van en samenwerking met zorgaanbieders. Voorbeelden zijn: beperken dure tweedelijns zorg, scherper afgrenzen andere wetten, meer diensten zelf aanbieden en professioneler contractmanagement.

Implementeren inkoopstrategiejeugdhulp 2020-2024

1. Vastgestelde Verordening jeugdhulp (712-2019

De inkoop van de jeugdhulp zal op een gewijzigde manier invulling krijgen naar aanleiding van het verloren kort geding. Aanpassen van de verordening op de inkoopprincipes is vooralsnog niet aan de orde. De huidige verordening is daarmee nog steeds van kracht. Deze behoeft wel een aantal aanpassingen, waaronder de tarieven. Deze wordt in het tweede kwartaal 2020 ter besluitvorming aan de raad aangeboden.

Geïmplementeerd samenwerkingsmodel (713-2019

De inkoop van de jeugdhulp zal op een gewijzigde manier invulling krijgen naar aanleiding van het verloren kort geding. Een nieuw samenwerkingsmodel is daarom vooralsnog niet aan de orde. De raad is hierover in het tweede kwartaal 2020 met een informatiebrief geïnformeerd.

Transformatie; zowel lokaal als regionaal uitvoering geven aan de wettelijke transformatie-opgave waaronder resultaatgerichte inkoop 2020-2024

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de brede wettelijke transformatie-opgave binnen de jeugdhulp

Lokaal wordt vooral via de toegang aan transformatie gewerkt, zoals met de inzet van praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen. Regionaal vindt transformatie plaats via het transformatiefonds en losse projecten, zoals Beter Samenspel (samenwerking lokale teams en Gecertificeerde Instellingen) en jeugdhulp in gezinsvormen. Dit totaal wordt vastgelegd in een regiovisie. Deze is gepland voor het vierde kwartaal van dit jaar. De raad wordt hierover met een informatienota geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 5. Bepalen handhaving en fraude sociaal domein

Inzet van handhavers in het sociaal domein

Resultaten via het jaarverslag Sociaal Domein

Het jaarverslag Participatie bevat informatie over de inzet van handhavers in het sociaal domein. Het jaarverslag over 2019 is in april 2020 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd. In het kader van kostenbeheersing in het sociaal domein wordt een extra impuls gegeven aan handhaving (rechtmatigheid) Wmo/ jeugd.

Hoofdactiviteit (rol): 6. Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen

Intensiveren van de inzet van re-integratieinstrumenten voor uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking

Jaarverslag Participatie 2020 (705-'19)

Het jaarverslag Participatie bevat informatie over alle uitvoerende regelingen van het team Participatie. Het jaarverslag over 2019 is in april 2020 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd. Het jaarverslag over 2020 wordt verwacht in april 2021.

Lokale transformatie: samenwerking kernteams en huisartsen

Actieve informatieplicht over de pilot 'praktijkondersteuners in de huisartsenpraktijken'

In mei 2019 zijn we gestart met de inzet van drie praktijkondersteuners jeugd bij vier huisartsenpraktijken (12 huisartsen). Er heeft een eindevaluatie plaatsgevonden. Met de inzet van de praktijkondersteuners jeugd wordt invulling gegeven aan de doelstellingen die we voor ogen hebben; normaliseren, het versterken van de samenwerking tussen huisartsen en het kernteam en het tijdig bieden van passende hulp. De eerste resultaten zijn positief: minder doorverwijzingen naar dure maatwerkvoorzieningen en meer vragen aan de voorkant opgelost. De raad is hierover in april 2020 met een informatienota geïnformeerd.


Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen

Dashboard WMO (710-'19)

Regionaal (H6) is inmiddels een dashboard WMO beschikbaar. Lokaal is in februari 2020 een projectgroep informatievoorziening Sociaal Domein gestart. De informatie hieruit wordt geïntegreerd in de monitor Sociaal Domein en jaarlijks bij de behandeling van de jaarrekening aan de raad gepresenteerd.

Vormen van netwerken rondom de thema’s mantelzorgondersteuning, schuldhulpverlening en dementie

Preventieve en sluitende aanpak rondom de thema’s mantelzorgondersteuning, schuldhulpverlening en dementie met de inwoner als vertrekpunt. Doelmatige ondersteuning van inwoners bij participatie en zelfredzaamheid

Met bureau mantelzorg zijn afspraken gemaakt over informeren, ontmoeten en verbinden. Voor schuldhulpverlening hebben de gemeente, het SWOP, bibliotheek Oostland, Jeugd- en Jongerenwerk, schuldhulpmaatje, Humanitas, MEE, GGZ-Delfland en het Taalhuis Oostland zich georganiseerd in een netwerk ‘preventie, schuldhulpverlening en nazorg'. Met hen zijn afspraken gemaakt over toegankelijkheid, bereikbaarheid, informatieverstrekking, advisering, preventieve ondersteuning, vroeg signalering, maatwerkondersteuning en nazorg. De raad is hier in maart 2020 met een informatiebrief over geïnformeerd.