Mobiliteit

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 1. Faciliteren van efficient gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit

Monitoren wegen

Monitoringsrapportage verkeersdoorstroming

De ontwikkeling van het verkeer op de hoofdwegen in de gemeente wordt doorlopend gemonitord. Er zijn geen bijzonderheden te melden.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken

Alle beheerplannen worden elke vier jaar geactualiseerd. De actualisatie van het beheerplan Civiele Kunstwerken staat gepland in 2020. De uitvoering van het geldende beheerplan is nog niet afgerond. De actualisatie van het beheerplan wordt daarom doorgeschoven naar 2021.

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

De uitvoering van het onderhoud vindt plaats op basis van de vastgestelde beheerplannen. De voor de uitvoering benodigde aanbestedingen zijn gedaan. Het werk wordt binnen het beschikbare budget gerealiseerd.

Herijken nota Parkeernormen

Geactualiseerde nota Parkeernormen

De planvorming voor de Nota parkeernormen is opgestart. De verwachting is dat de nota in oktober 2020 aan de raad kan worden aangeboden. Aandachtspunt is de wijze waarop de inhoud van het plan wordt afgestemd met de Omgevingsvisie.

Treffen van resterende verkeersmaatre­gelen uit het Uitvoeringsprogramma 2016-2018 Duurzame Mobiliteit

Afronding Oostelijke Randweg (deel Monnikenweg richting N470)

De realisatie van het weggedeelte tussen de Monnikenweg en de N470 is in uitvoering. De gehele weg wordt in augustus 2020 opgeleverd.

Haalbaarheidsstudie Verlengde Komkommerweg

Eind 2020 is de planning om de haalbaarheidsstudie gereed te hebben. Deze wordt aan de raad aangeboden.

Realisering van verbindende schakels in het fietsnetwerk (langs Oosteljke Randweg en Komkommerweg)

De fietsverbinding Komkommerweg is in augustus 2019 opgeleverd. Als onderdeel van laatste fase Oostelijke randweg wordt de fietsverbinding in augustus 2020 opgeleverd.

Verbeterde kruispunt Laan van Ruyven/Importweg en Exportweg

Het kruispunt is opgeleverd behoudens de verkeersregelinstallaties van de fietsoversteek. Medio mei 2020 is het project afgerond.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersvei­ligheid

Start herinrichting Vlielandseweg

Na de openstelling van de Zijdeweg (medio 2020) kan worden gestart met de reconstructie van de Vlielandseweg. In dit project wordt de riolering vervangen, wordt het asfalt gerenoveerd en wordt de inrichting van de weg in overleg met de omwonenden verkeersveilig ingericht. Het inrichtingsplan kan naar verwachting in juni 2020 worden vastgesteld. De uitvoering zal vanaf December 2020 ter hand worden genomen.

Bijdragen aan het opstellen van een regionale uitvoeringsgagenda voor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid

Er is deelgenomen aan een aantal sessies om te komen tot een regionale uitvoeringsagenda. De MRDH werkt de resultaten uit in een regionale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid met maatregelen op hoofdlijnen, rollen en verantwoordelijkheden, monitoring en een subsidieverordening. De verwachting is dat het bestuur van de MRDH de agenda medio 2020 zal bespreken.

Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp

De voorbereiding van dit onderzoek wordt in het derde kwartaal opgestart.

Voorstel eventuele verbetermogelijkhe­den veiligheid ro­tondes

De rapportage over de mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de rotondes te verbeteren is in mei aan de raad aangeboden.

Visie en haalbaarheid herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw

De voorbereiding voor het (samen met de bewonersvereniging) maken van een ontwerp en een plan van aanpak voor de reconstructie van de S-bocht in Delfgauw is in volle gang. De verwachting is dat de haalbaarheidsstudie in september 2020 aan de raad kan worden aangeboden.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Pilot duurzame bereikbaarheid Heron

Het stimuleren van OV-gebruik heeft bij veel bedrijven op Heron een hoge prioriteit. Initiatieven vanuit Bereikbaar Haaglanden worden besproken in het bestuur en voorgelegd aan de bedrijven. Verschillende bedrijven op Heron hebben geïnitieerd om met deelfietsen aan de gang te gaan, zodat werknemers en bezoekers makkelijk van station naar bedrijfspand kunnen bewegen.
De gemeente helpt in het concretiseren van dit initiatief.

Start opstellen Fietsplan

De acties uit het Fietsplan 2005 zijn de afgelopen jaren gerealiseerd. Een nieuw Fietsplan met daarin een visie richting 2030 en een uitvoeringsprogramma tot en met 2025 zijn daarmee noodzakelijk om huidige en toekomstige knelpunten op te kunnen pakken. De nadruk van het Fietsplan komt te liggen op meer inwoners op de fiets te krijgen, voor verplaatsingen in de gemeente, maar ook naar ‘buiten’. Het Fietsplan wordt in participatie met de inwoners opgesteld. Dit proces start na de zomer 2020.

Start verkennning mobiliteitsopgave de Scheg

Samen met de projectontwikkelaar wordt gekeken hoe de duurzame bereikbaarheid in dit nieuwe woongebied kan worden gerealiseerd. Het uitgangspunt daarbij is dat de inrichting van het gebied zodanig is dat fietsen en lopen wordt gestimuleerd. Daartoe worden onder meer in het openbaar gebied voorzieningen voor fietsparkeren aangelegd.

Verkenning haalbaarheid regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten)

Regionale snelfietsroutes moeten woongebieden verbinden met locaties in de regio waar veel mensen werken en bedrijven gevestigd zijn. Het moeten uitnodigende, comfortabele routes worden die inwoners stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan.
De gemeente is samen met de MRDH en de betrokken gemeenten in overleg over het tracé en de (financiële) haalbaarheid van twee routes, namelijk:
1) Den Haag-Pijnacker
2) Delft-Rotterdam Alexander (via Oude Leede). Een brug over de A13 maakt onderdeel uit van deze route.
De verwachting is dat in het vierde kwartaal meer duidelijkheid is over de haalbaarheid. De raad wordt hierover geïnformeerd uiterlijk in het eerste kwartaal 2021 over geïnformeerd.

Uitvoeren programma Duurzame Mobili­teit 2019-2022

Invoering R-net op buslijn 55 (Delft-Pijnacker-Zoetermeer)

Buslijn 55 (Zoetermeer- Pijnacker- Delfgauw - Delft) is in 2019 opgewaardeerd naar R-net lijn 455.
R-netverbindingen zijn snelle, frequente ov- verbindingen. In juli 2019 is de raad geïnformeerd over een aantal specifieke niet toekomstbestendige haltes op deze lijn. Het vervallen van deze haltes bevordert de snelheid van R-net. Met minder haltes worden de afstanden naar de haltes groter. Dat kan gecompenseerd worden door de fiets als voor- en natransport en, waar mogelijk, extra stallingsplaatsen bij de haltes, zoals bij de haltes Laan der Zeven Linden, Rijskade en Zijdeweg.
In het MRDH-Vervoerplan 2021 is een voorstel neergelegd over de op te heffen haltes. Na de raad te hebben geconsulteerd, geeft het college hierop een reactie aan de MRDH. De Bestuurscommissie neemt naar verwachting op 8 juli 2020 een besluit over de Vervoerplannen.

Verkenning mogelijkheid routewisseling buslijnen 55 en 174

In juli 2019 is aan de raad gemeld dat EBS en RET de mogelijkheid van een routewisseling tussen de lijnen 455 (EBS) en lijn 174 (RET) aan het verkennen waren. Hiermee werd onder meer een betere doorstroming voor lijn 455 over de N470 beoogd. EBS voorziet echter aanzienlijke doorstromingsproblemen die ten koste zou gaan van de kwaliteit van lijn 455. De verkenning is daarom gestopt.

Start verkennning deelauto's in de visie klimaatbestendig Klapwijk

In een aantal wijken is sprake van veel autobezit en een relatief hoge parkeerdruk. Deelauto’s kunnen een alternatief zijn voor een (tweede) auto en zo ook de parkeerdruk in deze wijken verlichten. We voeren oriënterende gesprekken met onder meer aanbieders. We hebben hieruit onder meer opgemaakt dat het raadzaam is om de pilot te verbreden naar meer vormen van deelmobiliteit, bijvoorbeeld in de vorm van elektrische (bak)fietsen.
Bij voldoende belangstelling onder de inwoners van Klapwijk, werken wij na de zomer samen met de belangstellenden de pilot verder uit.

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbrei­dingen en verbeteringen P+R’

Uitwerking mogelijke maatregelen P+R, in samenhang met ontwikelingen op Heron en Centrumlijn

De P+R-terreinen Pijnacker Zuid en Nootdorp (Heron) zijn op bepaalde momenten overbezet. Daarbij blijken relatief veel gebruikers van deze terreinen op fiets- en loopafstand van de stations te wonen.
In beide gebieden is de inzet daarom erop gericht om het fietsen en lopen naar het station zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat gebruikers van de P+R-terreinen hiermee een aantrekkelijk alternatief wordt geboden.
Bij de woningbouwontwikkeling van het Centrumlijngebied (Pijnacker Zuid) wordt het P+R-parkeren als onderdeel van deze ontwikkeling gerealiseerd.
Bij Heron is het P+R-terrein onderdeel van de ambitie om een uitnodigende entree naar het bedrijventerrein te realiseren.